Saturday, 30 April 2011

Anda Muslim? Apa? Nak capai lebih lagi? Mu'min??

          Bangunnnya anda setiap pagi.. apa perkara pertama yg antum fikirkan? ''toilet''.. ''berus gigi''... ''assignment x siap lagi''.. ''laparnyaa''.. mcm2 kan..? ada jugak yg fikirkan solat subuh, Al-Quran, jemaah kat masjid & sbgnya... bagos lah.. alhamdulillah... yang bangon pagi terus tringat makwe, terbayang ja kat kepala 2(angau), ha.. yg tu, bhaya sket.. kna 'check' balik aqidah.. hehe... walau apa pon fikiran antum, yg pastinya kita x pernah lupa kita Islam... kan..? bersyukurlah kerna Dia memanjangkan nikmat Iman wal Islam buat kita... tapi adakah kita berasa cukup menjadi seorang muslim? hah? nak capai tahap Mu'min..? layakkah kita? meh baca~

            Qudwah Hasanah

Sepetimana yg pernah saya janjikan sebelum ini, saya akan membincangkan sedikit tentang Qudwah Hasanah pada entry kali ini... bagaimana pun, Qudwah Hasanah bukanlah satu topik yg perlukan syarahan panjang untuk menerangkannya.. jadi saya kaitkan Qudwah Hasanah dgn topik kali ini, 'asas2 pembinaan peribadi Mu'min'. Qudwah Hasanah boleh dikaitkan dgn byk topik. Sbg contoh, kepimpinan melalui teladan, & byk lagi. tapi, saya berpendapat lebih sesuai kta bincangkan perkaitannya dgn asas2 pembentukan peribadi mu'min, kerana segala yg hebat pon bermula dr asas yg baik kan? jadi, kita mula dari tapak, yea...

               laa... pa kes? pa kaitan??

Qudwah hasanah membawa pengertian contoh atau teladan yang baik. hal ini kita sandarkan pada Habibullah(kekasih Allah), nabi Muhammad S.A.W yg sepetimana kita ketahui melalui singkapan sirah, baginda bersifat dengan akhlak2 mulia yg x terkira byknya. Baginda sebagai manusia jujur, pemimpin yg terbaik, malahan turut menjadi contoh dlm hal2 rumahtangga.. melalui akhlak dgn isteri, & sbgnya.. pernah isteri Rasulullah, Saidatina Aisyah ditanya.. " Bagaimanakah akhlak rasulullah?" maka jwb Aisyah, " akhlak nabi ialah al-Quran". Segalanya tindak-tanduk baginda adalah anjuran al-Quran & baginda tinggalkan segala larangan al-Quran. Baginda adalah al-Quran yg hidup.. itulah yg dimaksudkan Aishah yg akhlak nabi ialah al-Quran.. 

Jadi... x mahukah kta mengikut akhlak baginda? mestilah nak kan? sbg tanda cintakan baginda.. dan sebagai alternatif untuk mendapat redha-Nya.. habis? apa nak buat? akhlak yg cmna neyh nk diamalkan? sudah tentu akhlak seorang mukmin... kaifa? (bagaimana?) dengan mngetahui asas2 adab & kelakuan Mu'min... ha.. dah nmpak kaitannya sekarang? haiyya2.. kta selami asas2 kelakuan Mu'min~

Menurut Imam Qairawani, seorang imam besar Mazhab Maliki, asas bagi adab & kelakuan mu'min adalah berdasarkan 4 hadis nabi... 





1. Dari Abu Hurairah r.a katanya: " Telah bersabda Rasulullah SAW : " Sebaik-baik Islam seseorang itu adalah peninggalannya tentang apa yang tiada kena mengena dengannya.  
        
           segala yg x berkaitan dgn kita adalah segala yg haram & makhruh di sisi agama walhal yg berkaitan dgn kita adalah yg wajib & yg sunat. yang harus? bagi yg harus pula kita perlu berhati-hati dengannya kerana ia bole mnjadi yg berkaitan atau yg x berkaitan... sebagai contoh, nyanyian yg asal hukumnya harus. tetapi bole mnjadi makhruh & haram mengikut keadaan nyanyian itu sendiri... Sbg contoh, harus jadinya pabila wanita menyanyi di majlis yg dihadiri kaum wanita shj. tetapi ianya menjadi haram pabila majlis itu bercampur lelaki dan wanita di mana berkemungkinan suara wanita boleh menjadi 'godaan' kpd si lelaki yg mendengar. 





2.Dari Abu Hamzah, Anas bin Malik r.a, bersabda 
Nabi SAW : Tiada beriman seseorang kamu, 
sehinggalah ia mencintai bagi saudaranya sama 
seperti ia menyintai bagi dirinya sendiri.
      
Tanda kesempurnaan iman bagi seseorg itu adalah apabila dia menyayangi apa yg ada pada diri saudaranya sepertimana dia menyayangi apa yg ada pada dirinya sendiri. sbg contoh, jika kita merasakn kesihatan itu penting bagi diri kita, maka kita mesti menjaganya, dan pada masa yg sama kita juga mesti berfikiran yg saudara kita mesti menjaga kesihatannya. Dalam hadis yg len, ada mnyebutkan bahawasanya org muslim itu bagaikan satu badan, jika sakit satu anggota, maka akan seluruh anggota lain merasa sakitnya... tp mslah pula bg mereka yg x fhm. ada lam klngan remaja2 menggunakan hadis nie sbg hujah mereka ber'couple'.. kalo bab len, contohnya solat d awal waktu atau saranan2 Qiyamullail, x pula dalilnya dijadikan contoh. hmm, mmg ssh bg mrka yg tiada asas agama neyh.. doakan sajalah supaya sampai hidayah-Nya...





3.Dari Abu Hurairah r.a, bahawasanya Rasulullah SAW bersabda : " Barangsiapa beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, hendaklah berkata yang baik atau berdiam diri... ." 
         
    asas ketiga ialah brcakap dgn kata-kata yg baik sahaja ataupun 


diam. kita perlu sentiasa menjaga kata2 supaya x terkeluar dari 


batasan syara'.kata2 yg terkeluar dr batas syara' mengundang murka 


Allah. jika tiada apa yg nak dibicarakan, sebaiknya diam... 


igtlah sahabat, lidah itu lebih tajam dr mata pedang. smoga tiada 


kata2 kita yg mngundang kemarahan manusia sekeliling..






4. Dari Abu Hurairah r.a, bahawasanya ada seorang telah berkata kepada Nabi SAW : " Nasihatilah kepadaku ! " Dijawab oleh Nabi SAW : " Jangan marah! " Orang itu berulangkali meminta supaya dirinya dinasihati, maka tetap Rasulullah SAW mengatakan : " Jangan marah ! "
       
      Asas terakhir adalah menahan sifat marah. marah merupakan sifat mazmumah(keji). marah adalah ajaran syaitan. marah sifatnya panas, & panas adalah sifat api.api boleh dipadam dgn air. maka nabi pernah mengajar, apabila marah, berwudhu'lah. marah juga boleh di lawan dgn satu sifat mahmudah(terpuji) iaitu sifat sabar...
       Tetapi ada marah yg dituntut.. contohnya, kita marahkan anak kita ( kalo da beranak la, hehe..) jika dia x menunaikan solat & sbgnya. dan tujuannya jelas iaitu nak didik anak tu. tetapi harus diingat, kita sendiri mesti pandai membezakan antara marah mendidik atau marah dengan emosi~ 


     


 Jadi, demikian lah asas2 adab & kelakuan mu'min.. smoga kita diberi peluang beramal dgn hadis2 di atas. so, apa tggu lg..?? nk berubah perlukan usaha. hidayah perlu dicari, bkn dittunggu. ayuhh, ikhtiar..!! Qudwah Hasanah sbg matlamat~ :-)








Wednesday, 27 April 2011

Ahlan wa sahlan wa marhaban bikum~

Assalamualaikum wbt... Alhamdulillahi rabbil 'alamin... syukur ke hadrat Allah, akhirnya dpt gak peluang nk buat blog... slama nie asyik singgah jah di blog2 org len... terdetik jugak di hati nak hasilkan satu, & ini dia... tercipta la... sebijik...
                                        


                                                                        ALHAMDULILLAH~


...bkn apa... teringin gak nak b'kongsi apa yg ada di sanubari ini... teringin gak nak b'kongsi ilmu yg ada di dada.. wlaupun masih cetek, ianya bkn satu msalah, kan? Di samping tu, menyahut seruan nabi Allah, Muhammad S.A.W... " sampaikanlah pesanku walaupun satu ayat"... kalo nak tunggu ilmu tinggi baru nak brdakwah, maka penatlah para 'ulama... mereka sja yg nak dipertanggungjawabkan dalam hal-hal tarbiyyah...


            disebabkan ni entry yg first, so saya mula dgn diri saya dulu... 
                
sapa dia mamat nie... suka ati dia ja guna nama Qudwah Hasanah... yg tu bkan slah satu gelaran nabi ka?


...hehe... nama ana Muhammad Zulhilmi Jamaludin... asal dr utara & masih belajar... sewaktu menulis entry ni, ana baru ja abeh belajar di Kolej Matrikulasi Pulau Pinang... eh, ber'ana' plok ... rasa cam x layak ja... maklum la.. blajar arab komunikasi ja, x berpeluang blajar arab tinggi... tp apa pon, saya bersyukur   ( guna saya plok, hehe) sbb still dibukakan peluang oleh-Nya, untuk blajar bahasa arab, Al-lughatullah wa lughatuddin wa lughatul jannah~ 
   
           berbalik pula pada soal Qudwah Hasanah... maksudnya ialah, teladan yang baik... 
                    
                       eiii... perasan siot ah mamat neyh...


...bukan begitu sebenarnya... tetapi ianya sbg target saya... saya seorang muslim yg bergelumang dgn dosa2 besar... Alhamdulillah, Dia masih sudi menghulurkan hidayah-Nya, kini saya berusaha mencari redha-Nya... saya berazam dapat menjadi seorang muslim yang mantap peribadinya sejurus terpancar nilai-nilai Islam dari diri yang hina ini, saya percaya matlamat kita ni serupa kan... smoga Allah merahmati usaha ini... doakan saya ya wahai sahabat... maka nama blog ini pon begitulah jadinya... insyaAllah di entry yang akan dtg, saya akan bincangkan lagi dgn lebih mendalam tentang 'Qudwah Hasanah'... nantikan ya...


... sekarang, izinkan saya berkongsi sdikit lagi tentang diri ini... saya seorang hamba yang biasa2 ja dari segi akhlaknya.. x baek, tp x pula jahat sgt (wlaupon ada gak sket2)... pndek kata, bleh wat kawan la...
I luv all my friends, & up till now i do have few bestfrens... 



    Pengalaman sentiasa mengajar kita.. sdikit perkongsian, blajar kat matrik wlaupun lam msa yg singkat (setaun) byk pengajarannya... saya xmau ckp psai kelas & sbgnya... ttp dr segi perhubungan sosial para remaja yg kini mmg tandus ngan nilai2 Islam... perlakuan remaja bgaikan tadak pegangan agama yg kukuh... wlaupun dari segi asasnya... couple around, berpegangan tangan... & yg 'ringan' sket... brgrau senda tapi bersentuhan with bare hand! saya pon agak rapat ngan golongan 'hawa' neyh... tp, sgala gurau senda saya masih lg trkawal secara sedarnya lah... ingatlah wahai sahabat, apabila bersentuhan lelaki & perempuan ajnabi itu, ianya lebih buruk dari bergomol dgn khinzir...                 






         Dan yg agak mnyedihkan... pernah AJK surau anjurkan program anti-couple... but ada student yg menyifatkan menda 2 sbg 'nonsense campaign' & sbgnya... alasannya, cara pelaksanaan yg x btol... astaghfirullah... para pelaksananya adalah manusia yg x mgtahui... bkn malaikat... x bolehkah kalo kta lapangkan dada mnerima kempen baik yg bole menjana taqwa? dan igtlah... firman Allah yg maksudnya; 'Barangsiapa yg menentang para pendakwah, maka samalah dia seperti menentang Kami(Allah)'... nauzubillahi min zalik...  mudah-mudahan mereka diberi petunjuk hidayah-Nya...


              sekian saja ntok kali ni... smoga kita senantiasa berada di bawah keredhaan-Nya... syukran jazilan sbb sudi gak mmbaca... follow la yer... ukhwah fillah daiman abada~