Wednesday, 27 April 2011

Ahlan wa sahlan wa marhaban bikum~

Assalamualaikum wbt... Alhamdulillahi rabbil 'alamin... syukur ke hadrat Allah, akhirnya dpt gak peluang nk buat blog... slama nie asyik singgah jah di blog2 org len... terdetik jugak di hati nak hasilkan satu, & ini dia... tercipta la... sebijik...
                                        


                                                                        ALHAMDULILLAH~


...bkn apa... teringin gak nak b'kongsi apa yg ada di sanubari ini... teringin gak nak b'kongsi ilmu yg ada di dada.. wlaupun masih cetek, ianya bkn satu msalah, kan? Di samping tu, menyahut seruan nabi Allah, Muhammad S.A.W... " sampaikanlah pesanku walaupun satu ayat"... kalo nak tunggu ilmu tinggi baru nak brdakwah, maka penatlah para 'ulama... mereka sja yg nak dipertanggungjawabkan dalam hal-hal tarbiyyah...


            disebabkan ni entry yg first, so saya mula dgn diri saya dulu... 
                
sapa dia mamat nie... suka ati dia ja guna nama Qudwah Hasanah... yg tu bkan slah satu gelaran nabi ka?


...hehe... nama ana Muhammad Zulhilmi Jamaludin... asal dr utara & masih belajar... sewaktu menulis entry ni, ana baru ja abeh belajar di Kolej Matrikulasi Pulau Pinang... eh, ber'ana' plok ... rasa cam x layak ja... maklum la.. blajar arab komunikasi ja, x berpeluang blajar arab tinggi... tp apa pon, saya bersyukur   ( guna saya plok, hehe) sbb still dibukakan peluang oleh-Nya, untuk blajar bahasa arab, Al-lughatullah wa lughatuddin wa lughatul jannah~ 
   
           berbalik pula pada soal Qudwah Hasanah... maksudnya ialah, teladan yang baik... 
                    
                       eiii... perasan siot ah mamat neyh...


...bukan begitu sebenarnya... tetapi ianya sbg target saya... saya seorang muslim yg bergelumang dgn dosa2 besar... Alhamdulillah, Dia masih sudi menghulurkan hidayah-Nya, kini saya berusaha mencari redha-Nya... saya berazam dapat menjadi seorang muslim yang mantap peribadinya sejurus terpancar nilai-nilai Islam dari diri yang hina ini, saya percaya matlamat kita ni serupa kan... smoga Allah merahmati usaha ini... doakan saya ya wahai sahabat... maka nama blog ini pon begitulah jadinya... insyaAllah di entry yang akan dtg, saya akan bincangkan lagi dgn lebih mendalam tentang 'Qudwah Hasanah'... nantikan ya...


... sekarang, izinkan saya berkongsi sdikit lagi tentang diri ini... saya seorang hamba yang biasa2 ja dari segi akhlaknya.. x baek, tp x pula jahat sgt (wlaupon ada gak sket2)... pndek kata, bleh wat kawan la...
I luv all my friends, & up till now i do have few bestfrens... 



    Pengalaman sentiasa mengajar kita.. sdikit perkongsian, blajar kat matrik wlaupun lam msa yg singkat (setaun) byk pengajarannya... saya xmau ckp psai kelas & sbgnya... ttp dr segi perhubungan sosial para remaja yg kini mmg tandus ngan nilai2 Islam... perlakuan remaja bgaikan tadak pegangan agama yg kukuh... wlaupun dari segi asasnya... couple around, berpegangan tangan... & yg 'ringan' sket... brgrau senda tapi bersentuhan with bare hand! saya pon agak rapat ngan golongan 'hawa' neyh... tp, sgala gurau senda saya masih lg trkawal secara sedarnya lah... ingatlah wahai sahabat, apabila bersentuhan lelaki & perempuan ajnabi itu, ianya lebih buruk dari bergomol dgn khinzir...                 






         Dan yg agak mnyedihkan... pernah AJK surau anjurkan program anti-couple... but ada student yg menyifatkan menda 2 sbg 'nonsense campaign' & sbgnya... alasannya, cara pelaksanaan yg x btol... astaghfirullah... para pelaksananya adalah manusia yg x mgtahui... bkn malaikat... x bolehkah kalo kta lapangkan dada mnerima kempen baik yg bole menjana taqwa? dan igtlah... firman Allah yg maksudnya; 'Barangsiapa yg menentang para pendakwah, maka samalah dia seperti menentang Kami(Allah)'... nauzubillahi min zalik...  mudah-mudahan mereka diberi petunjuk hidayah-Nya...


              sekian saja ntok kali ni... smoga kita senantiasa berada di bawah keredhaan-Nya... syukran jazilan sbb sudi gak mmbaca... follow la yer... ukhwah fillah daiman abada~ 


         

2 comments:

  1. good luck on your journey and may Allah bless you always :)

    ReplyDelete
  2. thanx. insyaAllah, may Allah bless all of us, muslims around the world.. aminn..

    ReplyDelete