Friday, 15 July 2011

Khabarku...pada waktu ini~ =)

Assalamualaikum w.b.t.


       Dah berapa lama tak dibuka blog nie.. and tak tambah-tambah plak post yang baru.. hehe... Actually, ada satu entry yang sedang diusahakan.. Tapi belum siap.. Coz agak sibuk bekerja.. ( Dapat gak keja akhirnya ).. Yup, skarang tengah kerja sementara kat SHELL~ Alhamdulillah.. sempat gak bekerja untuk 2 bulan before sambung Degree..                                 


                                          
      Sebut pasal degree, esok la penentunya.. Tepat jam 12.00 tengah hari, akan kalut lah suma budak-budak yang baru abeh STPM & Matrik.. Kalut apa ? Kalut duk check keputusan permohonan ke IPTA.. Semoga dapatlah kos yang dihajati ye.. amin, insyaAllah.. 
                                         
      Entah apa la kos yang saya dapat. Mintak-mintaklah something yang dihajati.. Aminn.. Tapi takpa.. Apa pun keputusannya, Allah lebih mengetahui baik buruk bagi diri kita. Dia telah merancang segalanya di masa depan..


      Ya Allah.. Jika Kau berikan apa yang aku hajati, aku bersyukur dengan kurniaMu, Ya Allah.. Tetapi, jika tidak kesampaian hajatku, Kau jadikanlah aku antara hambaMu yang radha dengan ketentuanMu.. Amin, amin, Ya Rabbal 'Alamin~



Friday, 1 July 2011

ISRA' wal MI'RAJ

Assalamualaikum w.b.t.








       27 Rejab sudah pun berlalu pergi.. Satu tarikh yang sepatutnya kita umat Islam tahu mengenainya.. Tarikh berlakunya peristiwa luar biasa terhadap junjungan besar nabi Muhammad S.A.W. Peristiwa ini memberi pengajaran yang patut kita ambil berdasarkan pengalaman Rasulullah S.A.W. Kalo nak tao sedikit sebanyak tentang perjalanan nabi pada peristiwa tersebut, boleh klik kat SINI.


Time layan TV tadi, saya tertarik dengan kata2 seorang ustaz ni yang pada saya memang benar dan saya amat setuju dengannya. Pa nama ustaz tu saya pon terlupa dah. Katanya yang lebih kurang macam ni lah..


" Berkenaan dengan peristiwa dan sambutan Isra' wal Mi'raj ini, para belia kita terbahagi kepada 4 golongan.. "


Haa.. Apa maksud ustaz tersebut tentang belia kita yang digolongkan kepada 4 golongan..??


Maksudnya..




Golongan Pertama
Mereka yang tidak tahu-menahu langsung tentang peristiwa Isra' wal Mi'raj walau pun sedikit 


Golongan Kedua
Mereka yang tahu bahawasanya 27 Rejab itu adalah tarikh bagi Isra' wal Mi'raj tetapi tak tahu apakah peristiwa Isra' wal Mi'raj yang disebut-sebut itu sebenarnya


Golongan Ketiga
Mereka yang mengetahui tentang peristiwa Isra' wal Mi'raj tetapi tidak menghayati peristiwa tersebut dengan sebaik-baiknya. Dalam erti kata lain, hanya tahu cerita tetapi tidak mengambil pengajaran yang ada.


Golongan Keempat
Mereka yang mengetahui mengenai peristiwa Isra' wal Mi'raj serta mereka menghayati pengalaman yang dilalui Rasulullah S.A.W. Mereka mengambil iktibar dari apa yang nabi lihat sejurus mendekatkan lagi diri mereka kepada Allah S.W.T. Namun, golongan ini amatlah sedikit..


Jadi, bagaimana dengan kita ? Di golongan yang manakah tergolongnya kita ? Jikalau dengan usia yang hampir 20 tahun hidup tetapi masih belum sedikit-sebanyak kenal Islam, bila lagi ? Berapa banyakkah masa yang kita ada sebelum kembali kepada-Nya ? Sudahkah cukup 'amal yang ada ? Adakah yakin bagi kita bahawa Jannatullah itu milik kita ? Renung-renungkan & bermuhasabahlah... 





Wednesday, 22 June 2011

KeTagiHaN bUku~



Assalamualaikum w.b.t.


Apa yang boleh saya katakan.. Memang boring gila dok umah sebenarnya. Lagi 2 bulan baru sambung degree. Start cuti dari bulan April dulu lagi. Pastu, pertengahan bulan Mei hari tu join urus minggu orientasi untuk budak-budak baru masuk matrik. Then, lam 10 hari abes la program tu.. Tapi, len kali la yer kita berkongsi pasai orientasi tu..  =)


Abeh orientasi tu plak, saya pon pi la cari kerja. Macam-macam tempat saya pi. Stesen minyak, Tesco (time tu tatau lagi kata dy syarikat ISRAEL), KFC, kedai kasut BATA.. Hadoi.. pendek kata penat la lam satu minggu ari  tu cari keja. Isi borang la pa la.. Last2, sapa pon tak kontek. Ciss !


So, skarang ni saya pon ada plan nak abehkan masa kat umah ni ngan satu aktiviti selain menghadap laptop ni jaa.. Apadia ? Ya.. saya nak membaca !! Dan kat bawah ni buku-buku yang sedang dicari~






Buku-buku ni dah lama sebenarnya ada kat pasaran. Cuma saya ja yang baru nak terhegeh-hegeh baca. Hehe.. Doakan saya ada jodoh ngan buku-buku tersebut, insyaAllah... Semoga jumpa suma buku-buku ni. aminn..



PeRMoHonaN USM~

Assalamualaikum w.b.t ...







10 Jun 2011 memang tarikh yang ditunggu-tunggu gak ar.. Tarikh keputusan permohonan ke Universiti Sains Malaysia (USM) keluar. So, cena ? Dapat ka ? Ce citer sket Muhammad Zulhilmi Jamaludin ! UNFORTUNATELY... x dapat tawaran untuk sebarang kos untuk USM.. 


Agak sedih gak ar.. coz USM ney sebenarnya universiti idaman saya dari dulu lagi.. Tapi nak buat cena kan. Dah tadak rezeki. Mungkin dah tersurat masa depan kat tempat lain. Tunggu n saboor je lah~


My best friend in KMPP dapat tawaran USM kos Biologi Gunaan. Mang kos yang saya apply & kos yang diingini sangat-sangat gak ar. Tapi xpa, kita tadak rezeki bersama.. Gud Luck at USM..!! Fikrey namanya~


Fikrey~   =)






Ada juga sorang mamat KMPP yang saya baru kenal time sama-sama jadi fasilitator KMPP baru-baru ni. Dia pon dapat tawaran USM & kos tu jugak. Hmm.. agak jelez la kan. Biasalah manusia.. Saya pon dengan rasa ingin tahu yang amat sangat, check la database kolej. Dan ternyata pointer dia rendah dari saya. I got better pointer than him.. tp xpa laa. Nak wat cena kan, rezeki masing-masing. 


Tapi kan, kadang-kadang saya terpikir gak.. Teruk sangat ka result ujian MUNSYI saya sampaikan budak yang pointer final exam rendah dari saya pon bleh dapat.. Sedangkan saya tak dapat pon..  hehe~


Apa-apa pon saya redha saja skarang.. Dia Maha Kuasa dan berhak ke atas setiap sesuatu.. Dan yang paling penting, Allah sentiasa tahu apa yang terbaik buat kita.. Kita hanya mampu merancang, tetapi Allah menentukan..


" Wamakaru wa makarallah wallahu khoirul maakiriin "


" Mereka merancang, Allah juga merancang dan Allah adalah sebaik-baik perancang "







Monday, 13 June 2011

'AMAR MA'RUF NAHI MUNGKAR





" Kamu adalah umat terbaik dilahirkan untuk manusia, menyuruh dengan kebaikan, mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah "   ( Surah Ali-'Imran ayat 110 )




" Sesiapa yang melihat kemungkaran hendaklah diubah dengan tangannya, jika tidak berdaya hendaklah diubah dengan lisannya, jika tidak berupaya juga hendaklah diubah dengan hatinya dan mengubah dengan hati itu adalah selemah-lemah iman "                       ( Hadis riwayat Muslim ) 




" Demi Allah yang nyawaku di tangan-Nya, hendaklah kamu menyuruh kepada ma'ruf dan mencegah dari mungkar atau Allah akan menurunkan kepada kamu siksaan dari sisi-Nya, sehingga kamu berdoa kepada-Nya, maka Allah TIDAK mengkabulkan doa-doa kalian "                          ( Hadis riwayat Ahmad & Tirmidzi )




Saturday, 11 June 2011

KeredhaanMu...

Assalamualaikum w.b.t ~


            Lagu nasyid yang berkumandang kat blog saya neyh tajuknyaa...

                 KEREDHAAN-MU   by   INTEAM...






Jom hayati liriknya...  (:




Ya Allah Ya Tuhanku
Hambamu merindukan
Rahmat kasih sayangMu
Dan jua keredhaanMu
Dalam hidupku


Meskipun kuulangi dosa noda
Yang menjanjikan azab sengsara
Namun ku sedari
KeampunanMu tidak bertepi


Kuakui diri ini
Hamba yang mungkir pada janji-janji
Jadikanlah taubat ini yang sejati
PadaMu Ilahi


Ya Allah ampunkanlah dosa-dosaku
Ya Allah redhakanlah kehidupanku
Moga terhapus penghijab Qalbu antara Kau dan aku


Tuhan kuzalimi diri ini
Andai Kau tak ampuni dan rahmati
Alangkah ruginya diri


Tuhan jangan Kau palingkan hati ini
Setelah Kau beri hidayah
Sesungguhnya Kau Maha Pengasih

..........................................................................................................................


Lagu ni sebenarnya lagu lama.. tahun bapa ntah saya pon da lupa.. Lagu ni rentaknya slow ja.. tapi sedap ar layan ngan mood muhasabahnya lam mengharap redha dari-Nya...
Jom kita teliti mesej & nilai-nilai lam nasyid neyh...




" Meskipun kuulangi dosa noda
Yang menjanjikan azab sengsara
Namun ku sedari
KeampunanMu tidak bertepi "

Potongan lirik ini menerangkan yang Allah itu sentiasa menerima taubat meskipun kita banyak melakukan dosa.. bergelumang dengan dosa sehari demi sehari yang kita lalui...
Firman Allah dalam surah Al-Maidah ayat 74; " Maka mengapa mereka tidak mahu bertaubat kepada Allah dan memohon ampun kepadaNya ? Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang "


" Kuakui diri ini
Hamba yang mungkir pada janji-janji "

Janji-janji yang dimaksudkan ialah perjanjian antara manusia dengan Allah sebelum ditiupkan rohnya suatu masa dahulu..
" Dan ingatlah ketika TuhanMu mengeluarkan keturunan anak-anak Adam dari sulbi(tulang belakang) mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka : "Bukankah Aku ini Tuhanmu ?" mereka menjawab, "betul, kami menjadi saksi". (Kami lakukan yang demikian itu) agar di hari Kiamat kamu tidak mengatakan; Sesungguhnya kami adalah lalai(tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini ". Al-A'raf ayat 172.


" Tuhan kuzalimi diri ini
Andai Kau tak ampuni dan rahmati
Alangkah ruginya diri "


" Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang rugi "          (Surah Al-A'raaf ayat 23)


" Tuhan jangan Kau palingkan hati ini

Setelah Kau beri hidayah
Sesungguhnya Kau Maha Pengasih "

" Wahai Tuhan kami ! Janganlah Kau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu. Sesungguhnya Engkaulah Maha Pemberi Kurnia "     ( Surah Ali-'Imran ayat 8 )


     

Sekian saja.. Berusahalah kita mencari keredhaanNya.. Semoga Dia sudi memberi.. sesungguhnya Allah itu Maha Pemberi Kurnia...



         NASYID SEBAGAI SATU ALTERNATIF DA'WAH   (:





















Tuesday, 3 May 2011

CiNtA...? jod0H..??

             
          Sememangnya rasa cinta itu wujud dalam sanubari stiap insan yg brnyawa d bumi Allah ini. Kita manusia... sentiasa ingin menyintai & dicintai..  Fitrah yg telah Allah Taala ttpkan dalam jiwa kita. Tapi, inikah alasannya untuk kita mencari pasangan..? Kerana ketetapan yg Allah letakkan dalam diri manusia? Banyak persoalan manusia mengenai cinta. Maaf. Bukan mngenai cinta. Tetapi mengenai... " kenapa x bley..? Bukankah Allah yg ciptakan rasa syg menyayangi sesama manusia?" Kebanyakan remaja menggunakan alasan 'ketetapan' Allah. Rasa sayang yg Dia 'kurniakan'. Alhamdulillah.. saudara2ku masih mengenal Allah & tahu mngenai kurniaan Allah. Tetapi... bagaimana pula dari segi larangan-larangan Allah? Bagaimana dengan perintah2Nya yg len..?? Dah selesai?




                Jika berkaitan dgn 'couple' & sebagainya.. kita dah terlalu kerap mndengar dalil Allah S.W.T.. Surah Al-Isra' ayat 32.. "Jangan menghampiri zina".. Ramai yg mengetahui hakikat ini sebenarnya. Tetapi masih akur dgn ajakan nafsu. Rela dgn godaan syaitan. "ala, kami bkn buat apa pon.. keluar makan, jln2 kat Shopping Complex, tgok wayang.. sampai waktu, kami semayang. Lgpon, mak ayah dia kasi sy bwak jln2.." Jawapan sebegini sudah pastinya x asing lg didengar...


                Dating bukan budaya kita. Ia bukan budaya Islam. Dan kita sewenang-wenangnya mengikut jalan Barat. Mencontohi perilaku mereka. Berpegangan tangan & sebagainya. Igtlah sahabat, pesan nabi kita dulu, " man tashabbahu bi qaumin, fahuwa minhum".. barangsiapa yg mencontohi sesuatu kaum, maka samalah ia dengan kaum itu. Sedarlah sahabat. Muhasabah diri kita. Mahukah jika segala amalan kita x diterima Allah..? Solat kita.. puasa.. jasa baik kita.. x takutkah dgn neraka-Nya..? neraka yg disebutkan sbg seburuk-buruk tempat kembali..? ...atau... kta mmg x percayakan suma 2..? na'uzubillahimindzalik..




                Wahai sahabat & juga diriku sendiri... ingatlah, x salah mencintai. Kerana rasa cinta itu wujud dgn sendirinya. Tetapi harus diingat, jgnlah rasa cinta itu melebihi cinta kita kpd-Nya. Saban hari, nafas yg kita hembuskan hingga ke hari ini, adalah hasil belas ihsan-Nya... Segala kebaikan yg kita perolehi adalah rezeki pemberian-Nya.. Taatilah Dia.. Mahukah kita digolongkan dalam golongan2 yg x bersyukur..? Allah telah berfirman; " Jika kamu bersyukur, akan Aku tambahkan nikmat bagimu. tapi jika kamu kufur, ingatlah azab Allah amat pedih". Muhasabah diri kita. Semoga kita sentiasa di bawah redha-Nya..


"ala, kami bkn buat apa pon.. keluar makan,"


adakah terjamin bagi diri anda semasa makan, anda menjaga pandangan mata anda & tiada apa2 rasa dlm hati anda?


"..jln2 kat Shopping Complex,"


adakah terjamin bagi diri anda, semasa berjalan, anda menjaga batas2 yg sepatutnya? Atau anda yg lelaki berjalan di hadapan & si perempuan berjalan di belakang sepertimana yg dipesan Rasulullah? Anda mampu buat begitu??


".. tengok wayang.."


adakah terjamin bagi anda, semasa di dalam panggung, tidak tergugat sedikit pun iman di hati pabila si dia di sebelah? Tiada walau 1% rasa syahwat? Atau anda duduk berjauhan?? Allah itu amat mendalam pengetahuan-Nya bagi setiap perkara. Jgn kita tipu diri sendiri wahai sahabat~


"..sampai waktu, kami semayang..."


Solat? Alhamdulillah. Tetapi igtlah.. Apabila berhimpun yg halal & haram. Maka HARAM jadinya.. 


"... Lgpon, mak ayah dia kasi sy bwak jln2.."


Inilah salah-satu puncanya. Apabila rapuh pegangan agama bagi satu2 institusi kekeluargaan, malaplah cahaya2 Islam di hati anak2. Sepatutnya mereka yg lebih dewasa tahu apa yg baik & buruk bg sesuatu perkara.. Semoga perkara ini jauh dari kita..






Habis 2... Cena nk dpt jodoh kalo x usaha..? bukankah kalo nak sesuatu 2, mesti dengan ikhtiar?


    Heh... Jodoh? usaha untuk mencari jodoh? Jodoh itu ketentuan Tuhan.. Antara ada atau tidak, itu urusan-Nya.. Kita cuma perlu bermohon supaya dijodohkan dengan manusia yg baik & sesuai dgn kita. Ikhtiar? Ya.. ada usaha yg boleh kita ambil dalam hal ini... Kaifa? Satu nasihat yg pernah saya terima dari seorang kawan.. Jika kita inginkan jodoh yg baik buat kita.. yg solehah, baik, penyayang, luhur.. Maka usahanya.. ialah kita perlu mempunyai ciri2 tersebut terlebih dahulu.. Ingatlah.. lelaki yg baik untuk perempuan yg baik, & begitu juga sebaliknya.. inilah Firman Allah dlm surah An-Nur ayat 26...




            Berserahlah pada Allah wahai sahabat.. usah jadikan jodoh sbg satu permasalahan hidup. Biarlah Dia yg tentukannya. Usahlah kita ajukan berbagai persoalan mengenainya. "Tetapi, bolehkah mcm ini, bolehkah kalau mcm itu..". semua itu x perlu.. segala TAPI & KALAU itulah yg bakal membawa kita ke lembah hina tanpa kita sedari.. Yakinlah dgn ketentuan Allah. Segala takdirnya. Ingatlah, bagi sesiapa yg tidak redha dgn qada' & qadar Allah yg tergolong dalam Rukun Iman, maka tidaklah sempurna imannya... Na'uzubillahimindzalik..


        Satu lg pesanan buat sahabat.. InsyaAllah, akan tiba masanya untuk kita mendirikan rumahtangga suatu hari nanti. Dan kita sentiasa berharap agar ianya bahagia & berkekalan hingga akhir hayat. Jadi, pastikanlah 'jalan' yg kita pilih sebelum perkahwinan adalah 'jalan' yg baik.. Supaya rumahtangga kita aman & barakah.. InsyaAllah.. Dan jauhilah 'jalan' sebelum perkahwinan yg buruk.. iaitu perhubungan yg tidak diredhai Allah.. supaya tidaklah kita menyesal di kemudian hari, menjalani suasana rumahtangga yg jauh dari rahmat-Nya...



            Sudahkah anda mencintai Allah sbg cinta tertinggi dalam hidup? Sudahkah kita kenal dengan sedalam-dalamnya siapa Khaliq(pencipta)  kita itu? Sebelum kita nak mencintai hamba-Nya? Sudahkah kita terjemahkan rasa cinta kita kpd Rasulullah..? Tepuk dada tanya iman...



     ~AL ISLAM YA'LU WALA YU'LA 'ALAIH~